Wednesday, July 22, 2015

Sah A Bat

Yoh 15:14-15
(14)Kamu adalah sahabat-Ku, jikalau kamu berbuat apa yang Kuperintahkan kepadamu. (15) Aku tidak menyebut kamu lagi hamba, sebab hamba tidak tahu, apa yang diperbuat oleh tuannya, tetapi Aku menyebut kamu sahabat, karena Aku telah memberitahukan kepada kamu segala sesuatu yang telah Kudengar dari Bapa-Ku.

Di rumah ada banyak binatang. Hari ini mari kita seleksi. Manakah yang merupakan sahabat diantara mereka. 

1. Cicak 
Sapa yang fobia cicak? Ngaku. 
Cicak tgl bersama d rmh tapi dia tidak berinteraksi dengan manusia. Makan, makan sendiri. 
Adakah sahabat pada diri cicak? 

2. Burung 
Ada seekor burung dlm kurungan. Berkicau indah. Makan dari apa yang diletakkan d dalam kurungan. BUT, kl kurungan jatuh dn terbuka pintu nya, dia terbang dan tidak kembali. Adakah sahabat pada diri burung? 

3. Kura-kura 
Ada beberapa kura-kura dalam satu kolam. Mereka mendekat kalau ada manusia disana. Menanti makanan. Mereka bebas keluar masuk kolam dan mereka memilih tetap tinggal dalam tempat itu. Adakah sahabat sebatas tempat tinggal dn makanan? 

4. Anjing 
Mereka tidak hanya menikmati makan dan tempat tinggal. Mereka suka mendekat pada pemiliknya. Bahkan perhatian pada kebiasaan yang terjadi d rmh. Kapan waktunya makan, kapan waktunya keluar jalan2. Mereka juga terkadang menegur pemiliknya ketika lupa menyalakan lampu kandang atau lupa mematikan air keran. 

Apakah anjing yang katanya man's best friend? 

Kalau kita melihat bacaan kita hari ini. Sahabat mengerti apa yang menjadi kehendak sahabatnya. Kedua sahabat melakukan apa yg diperintahkan. 

Tidak cukup cm sekedar tidak berselisih seperti cicak. Tidak cukup hanya terima baiknya seperti burung. Tidak cukup hanya setia untuk tgl bersama seperti kura-kura. Tidak cukup hanya bertindak hanya dari pengamatan dan kebiasaan seperti anjing. Kita manusia, kita dianugerahi lebih dari pada itu. 


Tuhan menjadikan kita sahabat. Mari jadi perenungan kita. 
1. Apakah kita sudah mengenal apa yang Tuhan kehendaki? 
2. Apakah firman Tuhan yg kita baca atau dengar sudah kita lakukan? 

Mari jadi sahabat :)

No comments:

Post a Comment